Saturday, November 10, 2012

Endurmynd - William Heinesen framsýning


Fyrstu ferð í meiri enn 10 ár verður framsýning í Havn við myndum eftir William Heinesen. Framsýningin hevur fingið heitið “Endurmynd – myndir eftir William Heinesen”, og verður í Gallarí Stephanssonshúsi frá 24. november til 19. desember 2012.

Afturat framsýningini ber eisini til hjá feløgum, fyritøkum ella øðrum at sleppa til fyrilestrar um listina hjá William Heinesen. Rithøvundar, myndlistafólk og listakøn eru tøk til fyrilestrar.
 
Gallarí Stephanssonshús stendur fyri framsýningini og fyrilestrunum.

https://www.facebook.com/events/507391755946018/

fotomynd: Elisa Heinesen


Mørket taler til den blomstrende busk

 

Jeg er mørket.

Mærker du min kind mod din?

Mærker du min sorte mund mod din røde?

 

Ja, du er mørket og du gør mig bange.

Du er natten og evigheden.

Jeg mærker dit kolde åndepust.

Du er døden.

Du vil at jeg skal visne.

Jeg vil så gerne leve og blomstre.

 

Jeg er mørket.

Jeg elsker dig.

Jeg vil at du skal visne.

Blomstre og visne.

Visne og genopstå med dine blomster.

Atter og atter visne og genopstå.

 

Jeg er Natten. Døden. Evigheden.

Jeg elsker dig.

Jeg ville forsmægte hvis du ikke var.

og stod her og ventede mig

med dine forgængelige blomsters ængstelige blus.

Med din levende søskendeklynge

af varme røde kys

dybt i mit ensomme sorte hjerte.

 

(Úr Panorama med regnbue)